Palästinalied – პალესტინის სიმღერა

manesis kodeqsi me-14 saukune.jpg
ვალტერ ვონ დერ ფოგელვაიდის გამოსახულება ,,მანესის კოდექსზე”, მე-14 საუკუნე

Palästinalied არის ლექსი, რომელიც დაიწერა მე-13 საკუნეში ვალტერ ვონ დერ ფოგელვაიდის (დაახლ. 1170-1230), ყველაზე სახელგანთქმული შუა საუკუნეების გერმანელი ლირიკოსი პოეტის მიერ. ლექსი დაწერილია საშუალო ზემოგერმანულზე. ეს ვალტერის შექმნილი ერთადერთი სიმღერაა, რომლის მელოდიაც შემოგვრჩა. მელოდიის უძველეს წყაროს წარმოადგენს ,,მიუნსტერის ფრაგმენტი“, რომელიც დათარიღებულია მე-14 საუკუნით.

პალესტინის სიმღერა დაიწერა მეხუთე ჯვაროსნული ლაშქრობის დროს (1217-1221). მისი სიუჟეტი აღებულია ქრისტიანული სახარებიდან გადმოცემული წმინდა მიწაზე მოგზაურ პილიგრიმთა პერსპექტივიდან. ტექსტი მიუთითებს იმაზე, რომ წმინდა მიწაზე წარმოქმნილ აბრაამიტულ რელგიათაგან მხოლოდ ქრისტიანობას გააჩნია საფუძვლიანი პრეტენზიები.

 

ტექსტი:

1. ჩემმა ცხოვრებამ მნიშვნელობა შეიძინა, მას მერე რაც ამ ცოდვილმა თვალებმა იხილეს წმინდა მიწა მწვანე მდელოებით რომლის დიდებაც ხშირად თქმულა. ეს მებოძა მე ღვთისგან: რომ ვნახე მიწა, წმინდა მიწა, რომელზეც ის ადამიანად დააბიჯებდა.

2. სიმდიდრისა და ძალის მშვენიერი მიწები ბევრი მინახავს, შორეული თუ ახლო, ხოლო მათ შორის შენ ჯერ კიდევ ყვავილი ხარ. რა საოცრება მოხდა აქ! რომ ქალწულმა შვა ყრმა, ყველა ანგელოზის სამართლიანი ბატონი, განა არ იყო ეს სასწაული უჩვეულო?

3. ის მოინათლა წმინდა, რათა ყველა გაწმენდილიყო. ის აქ მოკვდა, ნაღალატები და თავმდაბალი, რათა ჩვენი ბორკილებისთვის გაგვეძლო. საკმაოდ მძიმე იყო ჩვენი ბედი. დიდება, ო ჯვარო, ეკლებო და შუბო! წარმართებო, მწუხარება თქვენ, თქვენი მძვინვარება აღმოიფხვრება.

4. სამწუხაროა ჩვენთვის, რომ მან დაუშვა მძიმე განშორება. ჩვენდა სამწუხაროდ, ყოვლისშემძლემ დაუშვა წყევლა. რათა ჩვენ გავთავისუფლებულიყავით უბედურებებისაგან, ეს განუზომელი სასწაულია, ვიდრე ყველა სხვა საოცრება.

5. შემდეგ ძე ჯოჯოხეთში ჩავიდა საფლავიდან, რომელშიც ის იწვა, მამის თანდასწრებით, და სულიწმიდა, რომელსაც არავინ აძლევს სახელს: ერთშია სამი, როგორც ერთად შეკრული ისრები. ეს აბრაამმა იხილა ერთხელ.

6. როცა მან აქ სატანა დაამარცხა, კაიზერს ასე არასდროს უბრძოლია, ის დაბრუნდა, რათა გაესწორებინა ჩვენი გზები. ებრაელებს შეეშინდათ და დარდობდნენ: ყურადღება და ქვა ორივე ამაო იყო, ის კვლავ გამოჩნდა სიცოცხლეში, რომელიც თავიანთი ხელებით სცემეს და მოაკვდინეს.

7. ამდენად ის ვლიდა ამ მიწაზე, ორმოცი დღე: შემდგომ ის ამაღლდა იქ, საიდანაც მამამ გამოაგზავნა. მისმა სულმა დაგვიფაროს ბოროტისგან, ის ერთხელ დააბრუნეს უკან. წმინდაა ეს ქალაქი, მისი სახელი, რომელიც ღმერთმა ცნო.

8. ამ მიწაზე, როგორც მან ბრძანა, საშინელი განკითხვა მოვა. ქვრივთა ბორკილები დაიმსხვრევა და ობოლთა მტრები დამუნჯდებიან, გლახაკნი აღარ მოიდრიკებიან, ბოროტი ძალის ქვეშ. იმ დროს ტანჯვა ელით ცოდვილთ!

9.  მიწიერი სასამართლოს ყველა განაჩენი, არ მოასვენებს კაცთ ბრალდებისგან, ხოლო მისი სურვილით ერთხელ არჩევით, განკითხვის დღეს გამოცხადებით: ვინც არ დატოვებს ერთ ცოდვას, აქ გამოუსყიდველს, რომელიც თავისი სიკვდილით დადგა მის წინაშე, სადაც მას არც გარანტია და არც მონათესავე ჰყავდა.

10. ქრისტიანები, წარმართები, ებრაელები, დაპირისპირებულნი, მას მოითხოვენ მემკვიდრეობად. უფალმა განსაჯოს დაუსრულებლად მისი კურთხეული სამებით. მის ყოველ მხარეს ბრძოლაზე ისმის: ჩვენიანთა ერთადერთი მოთხოვნაა, მან მოგვცეს ეს მიწა სამართავად.

11. არ უგულებელყოთ რაც მოვყევი, ჩემი სურვილი იყო, მოკლედ შემესწავლა, მემსჯელა და თქვენთვის წარმომედგინა, ყველა სასწაული რაც ღმერთმა დაუშვა კაცთა მოდგმაზე ამქვეყნად, რომელნიც დაიწყო და დასრულდა ამ ზურმუხტოვან მიწაზე.

ორიგინალი:

Nû lebe ich mir alrêrst werde,
sît mîn sündic ouge sihet
daz hêre lant und ouch die erde,
der man vil der êren gihet.
Nû ist geschehen, des ich ie bat:
ich bin komen an die stat,
dâ got mennischlîchen trat.

Schœniu lant rîch unde hêre,
swaz ich der noch hân gesehen,
sô bist dûz ir aller êre.
Waz ist wunders hie geschehen!
Daz ein maget ein kint gebar,
hêre über aller engel schar,
was daz niht ein wunder gar?

Hie liez er sich reine toufen,
daz der mensche reine sî.
Dô liez er sich hie verkoufen,
daz wir eigen wurden frî.
Anders wæren wir verlorn.
Wol dir, sper, kriuze unde dorn!
Wê dir, heiden, daz ist dir zorn!

Dô er sich wolte übr uns erbarmen,
hie leit er den grimmen tôt,
er vil rîche durch uns armen,
daz wir kœmen ûz der nôt.
Daz in dô des niht verdrôz,
dast ein wunder alze grôz,
aller wunder übergenôz.

Hinnen fuor der sun zer helle
von dem grabe, dâ er inne lac.
Des was ie der vater geselle,
und der geist, den nieman mac
sunder scheiden: êst al ein,
sleht und ebener danne ein zein,
als er Abrahâme erschein.

Dô er den tievel dô geschande,
daz nie keiser baz gestreit,
dô fuor er her wider ze lande.
Dô huob sich der juden leit,
daz er herre ir huote brach,
und daz man in sît lebendic sach,
den ir hant sluoc unde stach.

Dar nâch was er in dem lande
vierzic tage: dô fuor er dar,
dannen in sîn vater sande.
Sînen geist, der uns bewar,
den sante er hin wider zehant.
Heilic ist daz selbe lant:
sîn name, der ist vor gote erkant.

In diz lant hât er gesprochen
einen angeslîchen tac,
dâ diu witwe wirt gerochen
und der weise klagen mac
und der arme den gewalt,
der dâ wirt an ime gestalt.
Wol ime dort, der hie vergalt!

Unser lantrehtære tihten
fristet dâ niemannes klage;
wan er wil dâ zestunt rihten,
sô ez ist an dem lesten tage:
swer deheine schulde hie lât
unverebenet, wie der stât
dort, dâ er pfant noch bürgen hât!

Kristen, juden unde heiden
jehent, daz diz ir erbe sî:
got müeze ez ze rehte scheiden
durch die sîne namen drî.
Al diu werlt diu strîtet her.
Wir sîn an der rehten ger:
reht ist, daz er uns gewer.

Nû lât iuch des niht verdriezen,
daz ich noch gesprochen hân.
Ich wil iu die rede entsliezen
kurzlîch und iuch wizzen lân,
swaz got mit dem menschen ie
wunders in der werlt begie,
daz huop sich und endet hie.

 

წყარო: https://en.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A4stinalied

holyland-pilgrimage-church-of-holy-sepulchre-jerusalem-israel1.jpg

დავით მაზმიშვილი

Advertisements

2 thoughts on “Palästinalied – პალესტინის სიმღერა”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s